Köpvillkor

Latalia.se drivs av Latalia AB (Org nr 559230-3449), nedan kallat Latalia
  1. Betalningar

  Latalia.se använder sig av Klarna Checkout, Shopify Payments och PayPal för alla betalningar inom Sverige. För frågor som rör Klarna betalningar hänvisar vi till Klarnas kundtjänst på 08 - 120 120 10.  Klarnas köpevillkor godkänner du i kassan när betalning erläggs.

  1. Beställning 

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till support@latalia.se.

    3. Leverans 

Våra normala leveranstider är 1-4 dagar inom Sverige. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: support@latalia.se.

  • Leveranstid  Normalt har du ditt paket inom arbetsdagar 1-3 dagar. Vid större kampanjer kan det ta något längre tid. Leverans sker endast inom Sverige och Europa.
  • Outlösta paket  Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för returfrakt, expeditionskostnad etc. Kund blir debiterad  290:- vid outlösta paket för att täcka våra kostnader. Försändelsen ligger på uthämtningsstället i 14 dagar innan de returneras. När en beställning kommer till utlämningsstället skickas en avisering antingen via SMS eller email, hämtas beställningen ej ut skickas sedan en påminnelse ut via brev. Om beställningen ej hämtas ut trots SMS och brev debiteras avgiften för outlösta paket (290 kr). När paketet returneras krediteras priset för produkterna och avgiften för outlösta paket debiteras. Alla beställningar skickas till service point därifrån kund hämtar ut produkten, förutom i vissa fall för Postpaket då brevbäraren väljer att leverera dem direkt i brevlådan. Det är kundens egna ansvar att hämta ut paket inom utsatt tid, Det är kundens ansvar att säkerställa att korrekt telefonnummer för avisering samt adress angivits vid beställningstillfället
  1. Priser 
        Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Vi  reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör,                feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig              information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  1. Ångerrätt 
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
  • Vid nyttjande av din ångerrätt: Returnerade varor skall vara oanvända och i originalförpackning samt eventuella  hängetiketter skall bifogas. Om så inte är fallet kommer en värdeminskning på 100% av varans värde att dras av vid återbetalning.  Vid returer skall Latalias egna frakthandlingar alltid användas. Vi tar ut en kostnad på 69 kr för returfrakten. Om du vill returnera smycken (vänligen notera att det går inte att returnera örhängen vid avbruten förpackning), då kostar returfrakten 29 kr 
  • Om du vill skapa en returfraktsedel eller har frågor angående byten och returer, kontakta kundservice via support@latalia.se
  • För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
  •  Hur går du tillväga vid reklamation? Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till support@latalia.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.                                                                                                                                                                                                                      Återbetalning/värdeminskning vid retur Återbetalning görs efter varan har returnerats samt mottagits i sitt originalskick. Vid retur av produkter som inte är i originalskick dras en värdeminskning på upp till 100% av varans värde. Beloppet för varan förs normalt sett tillbaka till kundens konto inom ca 5-10 bankdagar. Eventuell fraktavgift dras från beloppet för varan.
  • Ansvarsbegränsning  Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Latalia AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Latalia AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  •  Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  •  Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  •  Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  1. Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

  •  Betalleverantör Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
  • De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna.
  • Fraktbolag För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord, Schenker.
  •  Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
  •  Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  •  Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  •  Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • Ansvarig för dataskydd
    Latalia AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  •  Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.